Mudra i poučna kazivanja o pobožnosti (2)

Fenomenologija povijesti u simbolici autoriteta
July 1, 2024
Na koji način zarađuje islamska banka
July 1, 2024

Mudra i poučna kazivanja o pobožnosti (2)

Priznanje Bilalu, Poslanikovom muezinu

Jednom prilikom je Muhamed s.a.v.s. rekao Bilalu r.a.: “Bilale, vidio sam se jednom (u snu) kako ulazim u Džennet, a ti već tamo! Koja su ti djela pribavila ovu deredžu?”

Bilal je odgovorio: “Allahov Poslaniče, ne znam, ali kad god uzmem abdest klanjam dva rekata namaza.”

Potom je Poslanik s.a.v.s. kazao: “Kako je pobožan Bilal! Samo će dobri vjernici nastojati slijediti njegov primjer. Bilal je, nesumnjivo, prvak među muezinima, premda će oni biti najsretniji ljudi na Sudnjem danu.”

 

Osobine istinske pobožnosti

Hazreti Lukmana je upitao sin:

“Koja je najbolja vrllina kod čovjeka?” Lukman: “Vjera!”

“A ako se radi o dvije vrline?” Lukman: “Vjera i imetak.”

“A ako se radi o tri vrline?” Lukman: “Vjera, imetak i stid.”

“A ako se radi o četiri vrline?” Lukman: “Vjera, imetak, stid i lijep moral.”

“A ako se radi o pet vrlina?” Lukman: “Vjera, imetak, stid, lijep moral i darežljivost.”

“A ako se radi o šest osobina?” Lukman reče: “Sinko, kod koga se nađe ovih pet vrlina, taj je istinski pobožan, Allah mu je Zaštitnik i šejtan je daleko od njega!”

 

Bolje poznaje sebe od drugih

Kada bi neko hvalio hazreti Ebu Bekra r.a. on bi rekao: “Allahu, poznaješ me bolje od samoga mene, a ja sebe bolje znam od njih, pa me učini boljim nego što je­sam. Oprosti mi Svojom milošću ono što oni ne znaju i nemoj mi za grijeh uzeti ono što oni o meni govore.”

 

Tvoj brat je pobožniji od tebe

Ušao je halifa Omer r.a. u mesdžid i vidio mladića u ibadetu. Upitao ga je: “Ko se brine o tvojoj porodici, ko je izdržava dok ti provodiš pobožnost u mesdžidu?”

Mladić je odgovorio: “Moj brat se brine o svojoj i o mojoj porodici.”

Omer r.a. mu reče: “Tvoj brat je pobožniji od tebe!”

 

Čvrstina u ibadetu

Hazreti Osman r.a. je rekao: “Čvrstinu u ibadetu sam našao kroz četvoro: u izvršavanju Allahovih naredbi, u čuvanju od harama, u držanju naredbi dobra tražeći nagradu i u odvraćanju ljudi od ružnih stvari bojeći se Allaha.”

 

Dvije vrste pobožnosti

Neki beduin je klanjao namaz na jednim sklonutom mjestu. Hazreti Alija r.a. je posmatrao njegovu smirenost i skrušenost iz prikrajka, pa kada je završio, prišao mu je i darovao ga velikim biserom i zamolio da još jednom ponovi taj namaz. Beduin je učinio tako, a onda je upitao Aliju: “Je li bolji ovaj namaz ili onaj prvi?”

“Prvi je bolji”, odgovori mu Alija r.a.

“Nije moguće”, beduin reče.

Hazreti Alija mu objasni: “Prvi namaz si klanjao skrušeno, u ime Allaha, a drugi si klanjao da bi opravdao darovani ti biser.”

 

Skrivanje učinjenih dobrih djela

Od ashaba Selmana r.a. prenosi se: “Ejjub es-Sehtijani r.a. po cijelu noć je klanjao namaz i to skrivao od drugih. Kada bi svanulo, podizao bi glas da ga svi njegovi čuju kao da se tek probudio.”

Ebu Hazin el-Medini, rahimehullah, veli: “Skrivaj svoja dobra djela kao što tajiš učinjene grijehe.”

Imam Muhammed ibn Vasi’ rah. stalno je postio i uspješno skrivao svoj post da mu ni njegovi najbliži za to nisu znali.

Hišam ibn Dustuvani rah. kaže: “Allaha mi, ne mogu da kažem: – Izašao sam jedan dan da tražim čovjeka kako bih od njega čuo hadis i tako stekao Allahovo zadovoljstvo!”

 

Temelji pobožnosti

Hamid el-Lefaf rah. je rekao: “Znaj da su temelji pobožnosti: kloniti se zabranjenih stvari, bilo velikih ili malih; izvršavati farzove, lahke ili teške; dunjaluk prepustiti onima kojima pripada, bilo to malo ili mnogo od njega.”

 

Osamljivanje

Ibn Dževzi rah. je rekao: “Nisam ni vidio ni čuo za bilo šta da donosi smiraj, čast i dostojanstvo kao osamljivanje. To pomaže čovjeku da bude daleko od zla, štiti njegovu čast i štedi vrijeme. To čovjeka drži daleko od ljubomornih i onih koji uživaju u tvojoj nesreći. Podstiče sjećanje na Ahiret i omogućava čovjeku da se pripremi za susret sa Allahom. U vremenu usamljenosti čovjekove misli mogu težiti između onoga što je korisno i onoga što donosi mudrost.”

 

Pobožnost je pribranija od nafile posta i namaza

Hasan el-Basri rah. došao je u Mekku i zatekao jednog od hazreti Alijinih r.a. potomaka kako vazi ljudima naslonjen na Kabu. Hasan ga je upitao: “Šta je temelj vjere?” Ovaj reče: “Pobožnost!”

“Koja je najteža bolest kod vjernika”, upita ga Hasan. “Pohlepa!”

Kasnije je Hasan, prepričavajući ovu zgodu, dodavao: “Jedan trun istinske pobožnosti hiljadu puta je bolja od dobrovoljnog posta i nafila namaza!”

I rekao je Hasan el-Basri: “Znak da neko traži znanje radi Allaha džellešanuhu je skrušenost, pobožnost i skromnost.”

I kazao je: “Čovjek može biti učen, a da ne bude pobožan. Može biti pobožan, a da ne bude učen. Međutim, Muslim ibn Jessar je bio pobožan, učen i pametan.”

 

Uslovi  i znakovi pobožnih

Ulema je kazala da se pobožan čovjek poznaje po deset znakova:

“Voli u ime Allaha, mrzi u ime Allaha, druži se u ime Allaha, napušta društvo radi Allaha, ljuti se zbog Allaha, raduje se zbog Allaha, radi za Allaha, traži samo od Allaha, ponizan je, čini dobročinstvo znajući da je pred Allahom strepeći, čistog srca, iskreno, stidno i oprezno, u ime Allaha.”

Neki učeni sufije preporučuju četiri uslova koji približavaju pobožnosti: “Jesti umjereno, spavati malo, govoriti kratko a korisno, družiti se sa dobrim ljudima bez dangube.”

 

Sjajni primjeri prvih generacija potonjim

Imam Malik rah. je rekao: “Potonje generacije islamskog ummeta neće uspjeti osim onako kako su uspjele i prve generacije.”

Salim rah. kaže: “Družio sam se sa Amirom ibn Kajsom četiri mjeseca. Nisam vidio da je spavao ni noću, ni danju, sve dok se nisam rastao s njim. Imao bi po dvije kifle, koje bi nečim pomazao, pa bi se jednom sehurio, a drugom iftario. Kada bi nastupila noć u namazu bi proveo sve do sabaha, a kada bi nastupio dan podučavao bi nas Kur’anu do nastupa podnevskog namaza. Onda bi klanjao sve do ikindija namaza. Nakon toga bi nas ponovo podučavao Kur’anu do akšamskog namaza. Kada bi nastupila noć ustao bi da klanja i tako činio do sabaha. Tako je postupao četiri mjeseca. Nisam vidio da je spavao, ni noću ni danju!” (Et-Tehedždžudu ve kijam l-lejl, 58)

 

Glas islama 332, R: Islamske teme, A: Mr. Muharem Omerdić